Пам’ятка для вчителя в роботі з батьками
·
Залучайте
батьків до шкільного життя, запрошуйте їх до співпраці, на уроки, влаштовуйте з
ними зустрічі.
·
Дякуйте
батькам за все, навіть за найменші дрібниці. Дякуйте багато разів за одне й те
саме, бажано прилюдно.
·
Ніколи
не докоряйте батькам, які не відвідують батьківських зборів – це сприятиме їхньому бажанню зустрічатися з
вами частіше. Завжди щиро ( без тіні
сарказму ) радійте їх появі в класі.
·
Називайте
батьків по іменах та по батькові, не вживайте поширених фраз " мама Петра Іванчука ”. Інакше в батьків складеться враження, що вони вам
цікаві в такому статусі.
·
На
батьківських зборах наголошуйте на проблемі, а не на конкретній людині.
Водночас хваліть учнів персонально й обов’язково всіх. Знайдіть теплих слів для
кожної дитини.
·
Аналізуйте
досягнення дитини з часу останньої зустрічі з батьками. Конструктивно
окреслюйте проблеми та визначайте потрібну допомогу з боку батьків для її
вирішення. Коли батькам пропонують посильну і конкретну модель докладання своїх
зусиль, то віддача від них підвищується. Вони частіше звертаються по пораду до
вчителя, а той, у свою чергу, має чудову можливість стежити за розвитком дитини
в сім’ї.
·
Пишіть
батькам листи з позитивними відгуками про вчинки дитини, з найменшого приводу,
який може заслуговувати на схвалення.
Поради для класного керівника
1. Структура сім’ї, склад ( повна чи неповна ), співвідношення поколінь у родині, кількості
дітей.
2. Батьки: вік, освіта, професія, улюблені заняття.
3. Матеріальний добробут сім’ї: загальний і середній
заробіток, соціально – побутові умови.
4. Суспільно – педагогічна спрямованість життя сім’ї:
ставлення дорослих до своєї професії, особисті моральні якості, ставлення до
виховання дітей, спрямованість виховного впливу матері та батька, знання учня
про суть трудової діяльності своїх батьків, їхню громадянську позицію,
ставлення батьків до навчання дітей, виконання ними громадських доручень у
класі, педагогічна активність батьків (
участь у заходах, які проводяться для них у школі, обговорення з учителем
проблем виховання і навчання своїх дітей, допомога вчителеві у формуванні
колективу). Які методи виховання використовують батьки: живи як живеться,
наказ, тиск, жорстокий контроль, вседозволеність, побажання, переконання,
піклування, оберігання від труднощів, задоволення всіх бажань дитини,
покарання, пояснення, приклад, нотація, обмеження задоволень. Педагогічне кредо
батьків вихованні дитини. Виховання хлопчиків, дівчаток. Ставлення батьків до
формування правильних відносин між дітьми в сім’ї. Ставлення родини до першої
закоханості. Виховання трудової підготовленості, орієнтація батьків відносне
майбутньої професії дитини. Поргляди батьків на майбутню сім’ю своєї дитини і
підготовка дітей до ролі чоловіка або жінки. Ставлення сім’ї до самовиховання,
стимулювання намагань дитини вдосконалитися.
5. Внутрішньосімейні стосунки:
а) стиль взаємин між батьками (авторитарний, демократичний, конфліктний );
б) ставлення батьків до дітей: теплота – вимогливість,
теплота – дозвіл, холодність – дозвіл, холодність – вимогливість;
в) ставлення дітей до батьків: повага, любов, піклування,
грубість, егоїзм;
г) відносини між дітьми в сім’ї: діти дружать з батьками і
сестрами, допомагають їм у навчанні, ворожі стосунки, діти постійно
конфліктують, намагаються завдати шкоди один одному ( встановити причину );
д) загальна психологічна атмосфера в сім’ї: чи є в сім’ї
порядок, оптимістичний настрій, чи все робиться хаотично, залежно від настрою
будь – кого, дорослі і діти не привчені до порядку, немає постійного тону,
сім’я живе емоційно бідно, замкнено;
є) виконання
домашніх побутових страв у сім’ї: розподіл трудових обов’язків, спільне
виконання трудомістких справ, участь дитини у домашніх справах.
6. Сімейні традиції: як у сім’ї відзначають свята
календаря, сімейні дати, свята народного календаря, чи існують у родині сімейні
реліквії, знанню родоводу власної родини.
7. Проведення вільного часу: як у сім’ї дорослі діти
проводять вихідні дні, їхні захоплення, чи є загальні, улюблені для всіх
заняття.
8. педагогічні висновки вчителя про спрямованість спільної
роботи з сім’єю, виправлення помилок у сімейному вихованні, підсилення
потенційних можливостей виховного потенціалу сім’ї.